Obsah
Praktické rady pro SVJ a BD
Rozvody vody a odpadů
Čí jsou okna?
Neplatiči a dlužníci v bytovém domě. Díl I.
Televizní kanál PND TV
Anketa
Odběr zpravodaje
Redakce:
Nový stavební zákon v ČR a jeho vliv na hodnocení požární bezpečnosti staveb
Od září 2017 se pod pojmem „rekodifikace stavebního práva“ pracovalo na novém stavebním zákoně, a tato práce trvala do července 2021, kdy zákon vyšel ve sbírce zákonů. Najdete ho pod č. 283/2021 Sb. Plná účinnost zákona by měla začít v červenci 2023, ale některé články zákona začnou být účinné i dříve – např. nový Nejvyšší stavební úřad by měl vzniknout 1. 1. 2022.
Zákon je veřejně dostupná listina, takže ho nebudu podrobně rozebírat. Jen bych zmínil největší změny:
- vznikne Nejvyšší stavební úřad, k němu krajské stavební úřady a tyto budou mít územní pracoviště,
- některé dotčené orgány byly integrovány do stavební správy (hasiči to nejsou),
- počítá se digitalizací řízení – žádosti i podklady (projektové dokumentace) bude možno nahrát na portál stavebníka.
- existují nové definice druhů staveb (v příloze zákona).
Prováděcí vyhlášky zatím zveřejněny nebyly.
Současně se stavebním zákonem vyšel ve sbírce i zákon č. 284/2021 Sb., který je tzv. změnový, protože s přijetím nového stavebního zákona došlo ke zrušení řady ustanovení jiných zákonů, celkem má tento zákon 58 částí. Např. změna zákona o správních poplatcích se v médiích nijak nezmiňovala…
V oblasti státního požárního dozoru je důležité, že druhá část „změnového zákona“ obsahuje změnu zákona o požární ochraně – jednak se mění rozsah posuzované dokumentace (ke které můžeme vydat stanovisko) a především se zavádí kategorizace staveb z hlediska požární bezpečnosti staveb.
Stavby budou především podle stavebně technických parametrů (např. výška objektu) a využití objektu (např. budova pro veřejnost, pro ležící pacienty atd.) členěny do čtyř kategorií:
- 0 nepředstavující z hlediska požární bezpečnosti zvláštní nebezpečí (např. vodohospodářské stavby, cyklostezky),
- I představující mírné nebezpečí (obvykle jednoduché stavby – např. rodinné domky),
- II představující vyšší nebezpečí (např. objekty s výskytem hořlavých kapalin nebo plynů),
- III představující vysoké nebezpečí (např. ústavy sociální péče).
Bytové domy do 9 m výšky by měly být v kategorii I, ty vyšší pak v kategorii II.
Stání požární dozor vykonávaný posuzováním dokumentace (především požárně bezpečnostního řešení) bude prováděn u jen staveb kategorie II a III.
K jiným stavbám stanovisko nevydáme, bylo by nelegální a po HZS ho nemůže požadovat ani stavebník, ani stavební úřad.
Pro úplnost dodám, že prováděcí vyhláška ke kategorizaci staveb dosud nebyla parlamentem ČR schválena – protože dosud prochází připomínkovým řízením na ministerstvech.
I změnový zákon (včetně změny zákona o požární ochraně) má platit od července 2023 – abychom mohli kategorizaci staveb zavést dřív, připravilo MV – GŘ HZS ČR „mezi“novelu zákona o požární ochraně. Říkáme jí „vejprtská“ - je to primárně reakce na tragický požár ve Vejprtech. Díky této novele budou objekty sociálních služeb s lůžkovou kapacitou vybaveny elektrickou požární signalizací a tato signalizace bude připojena na pult centralizované ochrany u příslušného hasičského záchranného sboru. Stejně tak budou připojeny i nemovité národní kulturní památky. Dále se i touto novelou zavádí výše zmíněná kategorizace staveb z hlediska požární bezpečnosti a z hlediska ochrany obyvatelstva.
Tato novela byla nedávno schválena poslaneckou sněmovnou a odeslána ke schválení Senátu.
Co říct závěrem? Vzhledem k tomu, že prováděcí předpisy nejsou připravené, a také vzhledem k blížícím se volbám, není asi možné se pokoušet o hlubší analýzu výše uvedených novinek.
Autor: plk. Ing. Luděk Vrána, krajské ředitelství HZS JmK - odd. stavební prevence